BLOGG

BLOGGAR

 

trummis trummor rock musik

SPELA PÅ EN SLAGKRAFTIG STRATEGI

Samtidigt som marknadsföringens verktyg utvecklas bjuder forskningen oss på nya överraskningar. Som att det kostar pengar att uppnå viralitet, att influencers inte är bra på att locka nya kunder och att jakten på rätt KPI:er kanske är helt onödig. Den förklarar också varför det är svårare att bygga varumärke i digitala medier och varför kunderna inte kommer ihåg dina säljannonser …


Läs mer

2020-01-04

vattenskoter vatten förare tävling

STRATEGIN GER DIN MARKNADSFÖRING NYA KRAFTER

Modern, strategisk och framgångsrik marknadsföring är en tävling. För att vinna kunder och marknadsandelar måste du vara bäst på att synas och bäst på att ta plats i dina kunders hjärna. Det handlar inte bara om att ställa de rätta frågorna och ha god koll på dina konkurrenter. Framförallt gäller det att veta betydelsen av kreativitet, data och vad olika medier är bra på …


Läs mer

2019-11-15

bitcoin mynt pengar varumärke

LOGOTYPENS SANNA VÄRDE

”Om du inte fräschar upp eller byter logotypen kommer det bli katastrof”. Du har säkert hört kommentaren och kanske även köpt argumenten. Men finns det egentligen några bevis för att ett ändring kan bidra med några fördelar – som att göra kommunikationen tydligare och höja uppfattningen av ditt varumärke? Vad säger den senaste forskningen inom strategisk kommunikation?


Läs mer

2019-10-04

bil sportbil formel 1 banracing

KOMMUNIKATIONEN SOM KÖR FÖR VINST

För tio år sedan var begrepp som organisk räckvidd, kundens engagemang och targeting den nya marknadsföringens heliga graal. Vi skulle marknadsföra oss på kundens villkor och uppnå höga klickfrekvenser med våra digitala annonser. Men mycket har hänt sedan dess. Lärdomar som att trovärdigheten för din annons ökar i takt med antalet kronor den kostar och hur många som …


Läs mer

2019-08-29

gitarr musik superhit kommunikation

JAKTEN PÅ MARKNADSFÖRINGENS SUPERHIT

Marknadsföring är komplexare än någonsin. Nya digitala plattformar och metoder presenteras i stort sett dagligen. Vi lägger ner allt mer tid, använder allt fler kanaler och går i väggen när engagemanget hos vår trogna följare nått sin gräns. Håller vi på att måla in oss i ett hörn? Eller har vi glömt bort hur effektiv marknadsföring fungerar när vi försöker lösa enkla problem med …


Läs mer

2019-07-25

biljard boll kö marknadsföring

STÖTEN SOM FÅR DIN MARKNADSFÖRING ATT RULLA

I flera år har vi trott att internet och sociala medier var det ultimata sättet att sprida sitt budskap och bygga varumärket. Vi har förlitat oss på vårt trogna nätverk och våra intresserade och engagerade följare att göra oss virala och tala om för världen vad vi säljer. Inte så underligt. I realtid har vi kunnat följa hur populära vi är, läsa kommentarer och gottat åt fantastiska siffror …


Läs mer

2019-07-01

schackpjäser strategi marknadskommunikation

VINNARDRAGEN DIN MARKNADSFÖRING NJUTER AV

Segmentering, targeting och big data. Tre laddade och heliga begrepp i den digitala marknadsföringen som gör din kommunikation både relevant och träffsäkert. Se till att maximera nyttan med de digitala kanalernas precisionsverktyg och gör din marknadsföring ännu effektivare. Glöm alla stenåldersmedier som TV, radio och print. Sanningen har dock visat sig vara …


Läs mer

2019-06-15

apelsin kiwi vitaminer marknadsföring

GE DIN MARKNADSFÖRING NYA VITAMINER

Under tjugo års tid har den digitala utvecklingen tagit marknadsföringen till en helt ny dimension. Allt är digitalt så frågan är om det egentligen är någon idé att skilja på digitala och traditionella medier? Och ju fler du kan använda i din marknadsföring, ju bättre resultat. Så vilka är effektivast, digitala eller traditionella? Svar: ALLA. Det gäller ”bara” att ha koll på mediernas …


Läs mer

2019-06-06

apelsin marknadsföring digital traditionell

FÅ DIN MARKNADSFÖRING ATT BÄRA FRUKT

Att det inte lönar sig att satsa 100 % på antingen digital eller traditionell* marknadsföring är numera inget nytt. Men hur ska du fördela resurserna? Hur ska du få marknadsföringen att bära frukt? Vad är de digitala kanalerna bra på och vad kan traditionella medierna åstadkomma som digitala inte kan? Den senaste forskningen ger oss svaren som kullkastar många av dagens


Läs mer

2019-05-28

fantasy storytelling marketing business

LÅT STORYTELLING LYFTA AFFÄRERNA

Vad krävs egentligen för att skapa en bra story? Har du planer på att komma igång men ser inte var du ska börja? Då är det helt ok att skaffa inspiration och titta på hur andra gjort. Ta steget fullt ut och bli en fullfjädrad storyteller och se till att din historia kan leverera lika mycket kraft i alla medier. Skapa en story som andra vill berätta. Då vet du att de alltid kan återge den rätta bilden …


Läs mer

2019-04-29

coffee symbol trademark marketing

HÅLL DITT VARUMÄRKE VARMT

Visst vill du att så många som möjligt ska köpa och använda din produkt och prata om ditt varumärke? Eller vill du det? Vägen till att vårda och utveckla sitt varumärke innehåller lika många fallgropar som möjligheter. Du vill att alla ska veta vem du är men inte gå samma väg som Frigolit, Rollerblade och Bankomat, varumärken som använts så flitigt att de helt förlorat sin identitet och


Läs mer

2019-04-11

fantasy storytelling marketing

SKRIV HISTORIA MED STORYTELLING

Funderar du på hur du ska marknadsföra dig på bästa sätt, vara intressant och bli ihågkommen? Då kan du sluta fundera och börja berätta din historia. Historieberättandet är världens äldsta marknadsföringsmetod som garanterat kan flytta berg och bygga broar. Här får du tips om hur du omsätter din story i modern och framgångsrik marknadsföring och ger ditt varumärke en historia …


Läs mer

2019-03-20

bruce springsteen varumärke varumärkesregistrering

DÖP DITT VARUMÄRKE TILL FRAMGÅNG

Namnet på ditt företag och din produkt eller tjänsten kan avgöra om du får ett varumärke att räkna med eller inte. Med rätt namn kan vägen till säkerhet och berömmelse serveras på ett silverfat. Väljer du fel får du vara beredd på en resa som kostar mer tid, pengar och möda än du någonsin räknat med …


Läs mer

2019-03-06

fantasy storytelling marketing

STORYTELLING GÖR DIG HISTORISK

Har du en fascinerande historia att berätta så gör det. Och har du inte - skapa en! En bra berättelse är det effektivaste sättet att attrahera nya kunder och samtidigt påminna dina nuvarande om varför dom älskade ditt varumärke från början. Historien visar att det fungerar. Moderna framgångsrika företag bevisar att det är lönsamt. Här får du tips om hur storytelling kan höja …


Läs mer

2019-02-21

fallskärm tandem digital kommunikation

H2H ÄR BÄSTA GUIDEN I KUNDRESAN

Den nya kommunikationen med överlägsen personlig dialog via digitala medier har fullständigt pulvriserat den traditionella marknadsföringen. H2H (Human to Human), som det också kallas, är dessutom nyckeln till att lyckas följa, guida och fånga in kunden i den så viktiga kundresan. Tveklöst har det i princip suddat ut skillnaderna i marknadsföring för B2B och B2C …

 

Läs mer

2019-02-12