Marknadsföringsstrategi

Strategi för marknadsföring

– och nya affärer

schackpjäs häst schack spel strategi

Längd

1–2 dagar: Föreläsning, workshop och tid för diskussion.

 

Målsättning

Utbildningen hjälper dig ställa de avgörande frågorna och hitta de tydligaste svaren för att kunna ta fram en genomarbetad marknadsföringsstrategi. En nedtecknad och genomtänkt strategi är oftast helt avgörande för att marknadsföringen ska kunna bidra till att uppnå de affärsmässiga målsättningarna. Utbildningen ger dig verktygen att kunna bedriva en kommunikation som både kan driva försäljning och skapa tillväxt.


Det går inte att komma ifrån att marknadsföring är en tävling i att påverka och attrahera kunderna. Att vinna är att vara tydligare, synligare och kreativare än konkurrenterna. Ofta förknippas strategisk marknadsföring med vilket media du ska välja. Men det viktigaste målet är inte mediavalet utan att ändra förutsättningarna för hur kunderna tar sitt köpbeslut. Med den här workshopen får du möjlighet att komma fram till vad som behövs för att lyfta din kommunikation så att kunderna väljer dig istället för konkurrenterna.

Innehåll


  • Förutsättningarna i form av övergripande målsättningar, målgrupper, antalet varumärken som ska kommuniceras och vad du vill och behöver förändra.
  • Skapa din en egen kategori på marknaden som gör det lättare för kunderna att välja dig.
  • KPI:er*: Vad som bör mätas och hur du kan ändra vilka KPI:er kunderna påverkar.
  • Skillnaden på marknadsföring som främjar försäljning och den som skapar förutsättningar för tillväxt.
  • Hur kommunikationen kan påverka din varumärkesposition.
  • Hur marknadsföring i olika medier samarbetar.
  • Vilka tre sätt du har att påverka dina kunder utifrån vilken relation de har till ditt varumärke.
  • Betydelsen av relationen mellan produkt, varumärke och kommunikation för att kunna forma rätt strategi.
  • Aktuella resurser för att marknadsföringen ska kunna bidra till att leva upp till målsättningarna.
  • Vad olika medier kan prestera för att nå och påverka kunderna.
  • Skillnad på marknadsföring som driver volym och marginal.
  • Dina konkurrenters betydelse för marknadsföringsstrategin.


* Key Performance Indicator


 

Rekommenderat antal deltagare

10–15


Målgrupp

  • Ansvariga för kommunikation, varumärkesstrategi, marknadsföring, PR och information.
  • Studenter: Högskolor, universitet och andra eftergymnasiala lärosäten.

Hör gärna av dig om du har frågor eller vill boka utbildningen.

Mikael Dahlgren

Alla utbildningar

amerikansk fotboll utbildning content marketing

Content Marketing

– en metod för ökad lojalitet


Läs mer

smartphone utbildning digital marknadsföring

Digital marknadsföring

Få ut mer av din digitala

marknadsföring

 

Läs mer

bil utbildning marknadsföring och varumärke

Marknadsföring & varumärke

Kommunikation, strategier och känslor

Läs mer

man kontor utbildning internt varumärkesarbete

Passion för varumärket

– att leva varumärket

(Internt varumärkesarbete)

 

Läs mer

hörlurar utbildning sinnesmarknadsföring

Sinne för varumärken

– kommunikation som påverkar

 

Läs mer

fantasymotiv utbildning storytelling

Storytelling

– A true story never dies

 

Läs mer

mamma mia utbildning varumärkesarbete

XVII dimensioner

- av varumärket

 

Läs mer

schackpjäs häst schack spel strategi

Strategi för marknadsföring

– och nya affärer

 

Läs mer

kameleont utbildning marknadsföring

Skräddarsydda utbildningar

– och inspirationsföreläsningar

 

Läs mer

make people feel

M Communication

Mikael Dahlgren

+46 70 606 48 78  •  mikael@m-communication.se

Copywrite © 2020 - M Communication. All rights reserved.