Strategin är grunden till att din marknadsföring och kommunikation kan bidra till att uppnå de affärsmässiga målsättningarna. Med strategisk marknadsföring tar du hänsyn till allt som är viktigt för att ska du uppfattas som intressantare än konkurrenterna. Du får också tydliga verktyg som underlättar utveckling och förbättringar. Så att din marknadsföring kan fortsätta stärka varumärket, locka fler kunder och öka försäljningen.
En genomarbetad metod i tre steg
1. Analys av genomförd marknadsföring
2. Nulägesanalys
3. STRATEGI
Grundförutsättningar
• Målsättning
• Budget
• Produkt-/tjänstekategori
• Kundkategori
• Problem/Förändring
Marknad
• Målgrupper
• Konkurrenter
• Marknadsandelar
Varumärke
• Varumärkesposition
• Varumärkeskoder
Kommunikationens uttryck
• Kommunicerade attribut
• Kreativitet, enkelhet och tydlighet
Marknadsföring
• Marknadsföring för tillväxt
• Säljdrivande marknadsföring
Tillägg: Marknadsföringsplan
Strategin blir en karta som tydligt markerar din position på marknaden och gör dig till ett lättare val för alla du vill ha som kunder. Den gör det också smidigare att avläsa resultat och samtidigt se vad du behöver göra när förutsättningar ändras.
10 exempel när du behöver en strategi
Ett strategiskt samarbete
Att ta fram en marknadsföringsstrategi innebär att vi tillsammans tittar på det bakomliggande problemet. Var din produkt, tjänst eller varumärke behöver förstärkning och hur kommunikationen ska bidra till att uppnå målsättningen. Din expertis på produkten, tjänsten och marknaden spelar en enormt stor roll. Vid behov kompletterar vi med research och analyser. Hela processen handlar lika mycket om att välja bort som att välja vilka steg, mål och metoder som ska ha plats i strategin.
Hör av dig om du behöver hjälp med att ta fram en marknadsföringsstrategi.
Mikael Dahlgren