H2H – Surfa på den nya marknadsföringsvågen

H2H – SURFA PÅ DEN NYA

MARKNADSFÖRINGSVÅGEN

29  JANUARI 2019 (Uppdaterad)

AV MIKAEL DAHLGREN

surfare digital marknadsföring human to human

Hänger du med i svängarna? Är du up-to-date med din marknadsföring? Nya uttryck och strategier avlöser varandra i en rasande fart. Om du tycker att det är tufft att veta vad som gäller är du i gott sällskap. I takt med den ökande användningen av sociala medier har fenomenet H2H (Human to Human) fått allt större betydelse. Nu påstår en del experter att B2B och B2C är ute och att det är H2H som regerar. Vi reder ut begreppen och tittar på hur det påverkar din marknadsföring. 


Kommunikation - på riktigt

Anledningen till påståendet att det bara är H2H som gäller är dom sociala medierna som möjliggör en direktkommunikation mellan människor på ett helt annat sätt än tidigare, oavsett bransch. Du kan påverka individer, få direktrespons och avläsa resultat mycket snabbare. Det är också en helt annan dragningskraft i sociala medier än i de traditionella kanalerna som tidningar, TV, radio och utomhustavlor. Allt sedan den smarta telefonens ”invasion” runt 2010, är den digitala kommunikationen i princip det enda område inom marknadsföringen där det senaste åren pågått en bubblande dialog om utveckling och framtid.


Marknadsföring som engagerar

Oavsett bransch har marknadsföringen alltid gått ut på att väcka känslor och skapa dialog. Det är det som gör att vi känner oss berörda och intresserade. Den stora fördelen med sociala medier är just den emotionella kraften. Vi engagerar oss, tycker till och bryr oss för att vi vill:


  • känna oss delaktiga,
  • känna att vi kan påverka,
  • veta att någon lyssnar och
  • möta likasinnade.


Förklaringen till de sociala mediernas genomslagskraft är alltså att de fyller ett mänskligt socialt behov. Genom att tillhöra en grupp där du kan synas, höras och få din nyfikenhet mättad tillgodoser du behovet av kärlek. Något som psykologen Abraham Maslow beskrev i sin behovstrappa redan 1943.


Gruppen är allt

Just den naturliga drivkraften att kunna tillhöra en grupp är en styrka i sociala medier som du ska utnyttja. Bilda en intressegrupp genom att publicera relevant innehåll som du ser att din målgrupp är attraherad av. Det är också viktigt att du utgår från din egen passion när du skriver, då känner läsaren att ni delar ett äkta och gemensamt intresse.


Att skapa relevant innehåll med content marketing är en metoden för att stärka varumärkesbanden genom att få läsaren att känna en stark tillhörighet till gruppen. En grupp som delar en passion för samma varumärke – ditt.


Skapa ett behov

Jag brukar säga att det måste finnas ett embryo av intresse från början för att locka fram ett köp. Med rätt kommunikationsstrategi ser du sedan till att det lilla embryot av intresse hos kunden växer till ett känslomässigt och ofrånkomligt behov; som när en bilägare håller sig till samma bilmärke, livet ut.


Men du kan faktiskt skapa ett embryo genom att väcka ett behov. Det är bara att tala om att du finns och vad du säljer. För så länge ingen vet vad du har, är du heller inte ett tänkbart köpalternativ. Visst låter det självklart. Ändå glöms det bort och har nästan försvunnit när fokuset landar på kundresan och sociala mediastrategier. Så nästa gång du planerar din marknadsföring och väljer strategi, tänk då på att det var ingen som hade behov av en iPhone innan man visste att den fanns.


Kommunicera med känslor

Ett av de största klavertrampen man kan göra i marknadsföringen på sociala medier är att tänka företag. För att lyckas på sociala medier måste du lägga allt krut på att interagera och skapa personliga kontakter. Företag har inte känslor men det har människor.


  • Människor vill vara delaktiga i något större än de själva.
  • Människor vill vara med.
  • Människor vill förstå.


Dina följare på sociala medier bryr sig inte om ditt företag. De bryr sig om händelser, personliga engagemang och din passion. Ha därför alltid den enskilda människan i fokus när du kommunicerar på sociala medier. Rikta din dialog till en person. Och se till att du fyller de behov som ett företag aldrig kan attraheras av men som en människa alltid trånar efter.


Läs den andra bloggen om H2H och den nya marknadsföringen »