TOMTENS VARUMÄRKESRESA
21 DECEMBER 2018
AV MIKAEL DAHLGREN
Även om historiens alla tomtar har vissa likheter så har hans varumärke genomgått en sagolik utveckling. Ingen kan klandra honom för att inte ha gjort sitt yttersta för att bli en självklar del av många människors julfirande världen över. Han har helt enkelt jobbat precis som man ska för att bli ett både känt, uppskattat och högt värderat varumärke.
Redan i den fornnordiska mytologin gjorde Oden anspråk på jobbet som tomte. När midvintersolståndet inföll, red han sin vilda, spöklika jakt över natthimlen och besökte folket i stugorna – iförd sitt långa, vita skägg och slokhatt.
Med tiden lugnade han sig och humöret blev bättre. Han tog rollen som den hjälpsamme, om än något vresige gårdstomten, som såg till att djuren i stallet blev väl omhändertagna. Han ville bättra på sitt rykte och göra sig känd som den godhjärtade tomten. Dessutom fick han ju tomtegröt som belöning.
Moderna tider gav tomten nya idéer. Med hjälp av multinationella företag tog han på 1930-talet steget in i den kommersiella världen. Han tog på sig den röda dräkten och det stora skägget när han gladlynt och skrattande klev in i varuhusvärmen. Där väntade redan många förhoppningar och förväntansfulla blickar på den stora tomtesäcken.
Så vad väntar härnäst på tomtens sagolika varumärkesresa? Ja, håller du utkik de närmaste dagarna så har han säkert vägarna förbi.
God Jul